Mijnstudent, om de tuin op te ruimen, het gras te maaien, de schuur op te ruimen. Maar ook om een printer te installeren, schilderijen op te hangen of een boekenkast op te ruimen. Ziedaar de karweitjes waar het bedrijf Mijnstudent groot mee is geworden. Gerard te Velde (28) starte als een tuinman in een gegoede wijk en had al snel tweehonderd klanten. Zijn bedrijf bestaat uit acht fulltimers en vijf parttimers die vraag en aanbod aan elkaar koppelen. Begonnen in 2006 hebben ze nu 5000 klanten.
De klant betaalt 25 euro per uur, de student krijgt daarvan 10 euro.
De klusstudent vult, aldus Gerard, de ruimte tussen de Pool en de professional. Je huurt als het ware een paar uur handige handen.
Waar komt het succes vandaan? "Een groot deel van de klanten is verrast dat ze hun klusser kunnen verstaan, dat hij met twee woorden spreekt en met ze mee kan denken. Ze vinden het gewoonweg leuk ons over de vloer te hebben."
Als het gaat over zingeving noemt Gerard het voorbeeld van de klanten aan de overkant van hun kantoor. Een complex met seniorenwoningen. "We halen woningen leeg en maken die klaar voor de volgende bewoner. En dan sluiten we de wasmachine en de TV aan, én programmeren meteen de televisiezenders.
Hij geeft aan dat zijn hart achter de voordeur ligt. Ik geloof niet in werken om te werken. Ik heb gebroken met 'greed is good' Hij geeft aan dat hij merkt dat de studenten iets willen betekenen voor de samenleving. Zeker nu er minder geld is voor gezondheidszorg, de samenleving vergrijst en ouderen vaak vereenzamen. Ik denk (aldus Gerard) 'Hoe kan ik én een gezond bedrijf runnen én een nuttige bijdrage leveren aan de maatschappij.'
Dan tot slot nog iets over de basishygiëne van het bedrijf: meedenken, er netjes uitzien en beleefd communiceren.
Bron: NRC Handelsblad, tekst Rinskje Koelewijn, met foto's van Lois Cohen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten