De serie wordt in 1 keer aangeboden door Netflix, de on-line TV aanbieder. Als kijker kun je kiezen om alles in 1 keer te kijken (coma-kijken) of verspreid over een aantal avonden. Waarbij er dus sprake is van een soort film en niet meer een serie. Van bioscoop-film naar TV-flerie (mix tussen film en serie). En daarmee een verschuiving van budgetten naar een TV-aanbieder. En Netflix dus wel verdiend aan het maken van content en een online krant nog niet..

Maar ......, hoe zit het dan met Big Data? Heel simpel. Netflix beschikt over kijkgedrag van haar abonnees. Weet wanneer kijkers wegzappen, wie een favoriete acteur is, bij welk acteur kijkers langer blijven kijken en welk type scenes hoe lang mogen duren (spanningsboog). Waarmee een groot deel van de acteurs en het script bepaald is en de kans op een succesvolle serie vergroot wordt. De psycholoog helpt hierbij omdat hij over kennis beschikt die helpt om de Big Data (kijkgedrag) te analyseren.
Het nieuwe business-model van TV-producenten? Huur een psycholoog in, verzamel heel veel data (bv. via social media), tuig een IT-clubje op die de data verzamelt en ontsluit, analyseer en start je eigen online betaalzender op. Veel kijkplezier toegewenst
Geen opmerkingen:
Een reactie posten