Wij hebben geen regels. Daarom zijn wij succesvol en is er geen verloop. Fictie of feit? Een fabeltje? Nee, realiteit.
Tijdens een strategische sessie bij een startend bedrijf werd ik gewezen op een uitzending over de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler.
In een interview, verschenen in het blad Ode, doet Ricardo nog eens uit de doeken wat er zo bijzonder is aan zijn manier van ondernemen. Hulde! En inspirerend.
Alleen wordt er 1 wezenlijke denkfout gemaakt door de interviewer en Ricardo en dat is .... (trommelgeroffel), nl. geen regels is ook een regel. Een paar zinnen (zijn uitspraken) uit het artikel om dit te verduidelijken.
- Leidinggevenden hebben geen secretaresse
- Vergaderingen zijn vrijwillig en iedere werknemer heeft inspraak op alles
- ..... ons hoofdkantoor op te doeken en voortaan te werken in kleine units
- Het gaat om de resultaten
- ..... in structuren of de architectuur van organisaties die het bedrijf in staat stellen te overleven in de toekomst, onafhankelijk van de leiders.
Kortom. Er zijn geen regels. Maar wel overtuigingen. Of noem het principes. En dit laatste is wat wij ook verkondigen in onze strategische adviezen. Formuleer principes, een soort van 10 geboden, en laat mensen acteren op basis van principes.
Onze ervaring is dat dit heel succesvol kan zijn. En Ricardo heeft dat bewezen.
Zo, maandag lekker uitslapen, de hele week wandelen en op vrijdag resultaten afleveren. Lange leve Ricardo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten