Uitjes kunnen je snipperen, diensten en producten ook. Maar waarom plakken we de onderdelen niet eens aan elkaar?
Bij deze suggesties en overwegingen die een retailer, in dit geval een schoenenzaak, kunnen helpen om de klant te binden en de omzet te verhogen. Immers, in de winkelbranche is het kommer en kwel. En ieder idee dat kan helpen om de omzet te verhogen is welkom.Daarmee pretendeert Strategiewerkt.nl niet dat we de ultieme oplossing hebben, maar onze dienst De strategische dialoog, nadenken en mijmeren over vernieuwingen, kan wel helpen om vernieuwing of verandering te bewerkstelligen. Vandaag pleit ik voor 'levenscyclus-denken' als omzetvergroter.
Men neme een voet. Daar aan relateer ik woorden als: schoen, sok, rust, hakkenbar, eksteroog en poetsen.
Welnu. U koopt een schoen en ontvangt in het gunstigste geval het aanbod om een zooltje en poetsmiddel als extra aan te schaffen. Soms staat er nog wel eens een rekje met sokken. Maar als de winkelier nu eens denkt in termen van levenscyclus van een product? Dan ziet zijn zaak er als volgt uit ....
U koopt schoenen, zoekt dan samen een aantal paar passende sokken uit. Kleren maken immers de man. Een goede voetcreme om uw
voet transpiratievrij te houden en een waardebon voor een gratis poetsbeurt.
Bij de ingang is, naast de etalage, immers een onderhoudsbalie voor uw schoen. U hoeft niet meer naar de hakkenbar, want de winkelier garandeert dat uw hak minimaal 12 maanden in orde blijft, en iedere nieuwe hak daarna kunt u tegen gereduceerd tarief laten herstellen.
En de slogan 'klaar terwijl u wacht' wordt ingevuld door de aanwezige pedicure die uw voet eens goed verwend, voorziet van een verzorgende voetcreme en zo de wachttijd aangenaam maakt. En na een pedicure behandeling van 10 euro gaat u weer fris en vrolijk op weg.
U ontvangt direct uw schoen met nieuwe hak, inclusief een poetsbon. Bent u weer eens in de stad dan wordt uw schoen na inruil van de bon goed ingevet en opgepoetst. Een setje nieuwe veters er bij? Geen probleem. Snel even kijken of er nog nieuwe schoenen in de collectie zijn?
En om het feest helemaal compleet te maken kunt u aan het einde van de levenscyclus van de schoen uw paar schoenen bij de winkel inleveren. Ter plekke gaat een deel naar de zogenaamde Zak van Max en de schoenen die nog in orde zijn (bv. niet meer in de mode, maar wel nog goed) worden onderhanden genomen door de hakkenbar-balie in de winkel, waarna ze in de second-hand sectie weer worden verkocht.
Cradle-to-cradle? Of is het levenscylus denken? U mag het zeggen. Feit blijft dat het aanbieden van complementaire diensten tijdens de levenscyclus van een object de omzet kan verhogen. Zo gaat het ook in verzekeringsland en in de autowereld. Dus waarom niet in voetenland?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten