Middeleeuwse innovatie als metafoor voor een MKB-businessmodel
Afgelopen weekend heb ik een introductietraining schermen gevolgd. Over mijn talent of juist het gebrek hieraan in deze sport zal ik niet verder uitwijden, maar het werd me wel eens temeer duidelijk dat innovatie van alle tijden is.
Afgelopen weekend heb ik een introductietraining schermen gevolgd. Over mijn talent of juist het gebrek hieraan in deze sport zal ik niet verder uitwijden, maar het werd me wel eens temeer duidelijk dat innovatie van alle tijden is.
Het ontstaan van het wapen, of het nu de degen, floret of sabel is, komt namelijk voort uit een stukje Middeleeuwse innovatie. Harnassen werden steeds sterker (en zwaarder) en zwaarden op hun beurt ook (omdat je anders zo'n harnas niet kapot krijgt). Tot op het moment dat zwaarden 15 kg gingen wegen en men er niet meer mee kon vechten. Men ging op zoek naar innovatie en kwam op de proppen met een smal, licht wapen waarmee je niet het harnas kapot kunt slaan, maar waarmee je tussen de platen van het harnas door kunt steken om zo je vijand uit te schakelen.
Je zou bovenstaande innovatie ook deels als een metafoor kunnen gebruiken voor het businessmodel van een willekeurige MKB'er. Wil je koste wat kost een zwaard van 15 kg worden om het zware harnas van je, qua omvang, veel grotere concurrenten te slechten óf ga je juist op zoek naar de kieren in hun harnassen met een licht en wendbaar wapen? Het doel is dan echter niet het uitschakelen van de concurrent, maar om uit te vinden waar deze gaten laat vallen (bewust of onbewust) die je kunt opvullen met de sterke punten uit je eigen businessmodel.
Wij kunnen helpen bij het komen tot een keuze (zwaard of degen) door samen met u op zoek gaan naar de gaten in het harnas (mogelijkheden in de markt, de gaten in het harnas). Zo komen we tot een gerichte actielijst om uw businessmodel en strategie niet alleen helder te hebben en wellicht te herzien. Die actielijst monitoren we vervolgens ook.
Je zou bovenstaande innovatie ook deels als een metafoor kunnen gebruiken voor het businessmodel van een willekeurige MKB'er. Wil je koste wat kost een zwaard van 15 kg worden om het zware harnas van je, qua omvang, veel grotere concurrenten te slechten óf ga je juist op zoek naar de kieren in hun harnassen met een licht en wendbaar wapen? Het doel is dan echter niet het uitschakelen van de concurrent, maar om uit te vinden waar deze gaten laat vallen (bewust of onbewust) die je kunt opvullen met de sterke punten uit je eigen businessmodel.
Wij kunnen helpen bij het komen tot een keuze (zwaard of degen) door samen met u op zoek gaan naar de gaten in het harnas (mogelijkheden in de markt, de gaten in het harnas). Zo komen we tot een gerichte actielijst om uw businessmodel en strategie niet alleen helder te hebben en wellicht te herzien. Die actielijst monitoren we vervolgens ook.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten