Inspiratie aan de ontbijttafel. Voor mn neus is een eekhoorntje driftig in de weer met het verzamelen van voedsel. Op Facebook een bericht van een vrijgezellen feest van een limburgse vriendengroep in Italie. Niet klimmen en skiën bij Snowworld (naast de deur). Maar een vliegreis en ver weg. Wie zijn je concurrenten? En hoe kun je nieuwe ideeën op doen?
Koos Hendriks van Snowworld (vestigingen in Zoetermeer en Landgraaf) riep aan aantal jaren geleden al eens dat hij de meeste concurrentie heeft van een dagtripje Barcelona. Dat is op het eerste gezicht natuurlijk de wereld op zn kop. Maar goed. Gelijk heeft hij. Voor de prijs van een Ryanair ticket en een hotelaanbieding kost een weekend Barcelona evenveel als een dag skien bij Snowworld.
En dat is nu net het inzicht dat ontstaat als je periodiek een bedrijfstak analyse uitvoert. In dit geval is de bedrijfstak niet skien, niet sporten maar vrije tijds-besteding. Ook dat is natuurlijk een open deur. Maar het dwingt je wel om de klantenkring anders te bezien en te bedienen. Wellicht zijn je klanten niet Nederlanders die willen skiën, maar Italianen of Zweden die een vrijgezellenfeest willen vieren. Die goedkoop willen vliegen, Maastricht bezoeken, het WK-wielrennen willen zien en na afloop in de Carolus Thermen te Aken nog een dag willen nagenieten.
En dan bied je opeens een heel andere waarde aan de klant, nl. een weekend actief, cultuur en rust. In plaats van skiën in een diepvrieskist.
En is het wellicht raadzaam om binnen Nederland de NS als key-partner in te huren. Vervoer van deur tot deur voor een dumpprijs. Nog goedkoper en sneller dan vliegen.
Door in je advertenties nog eens fijntjes te wijzen op de verborgen kosten en reistijden van het vliegen is een binnenlandse bestemming toch aantrekkelijker. En is de bedrijfsfunctie 'Logistiek en vervoer' opeens een onderdeel van je succes.
Oh ja. Nog even iets over het eekhoorntje in mn tuin. Hij is een directe concurrent voor de koolmeesjes. Hij grabbelt en graait namelijk in dezelfde voederbak. Niet de merels en duiven zijn concurrent van de meesjes, nee Meneer de Eekhoorn verovert een voedselaandeel. Zo is een bedrijfstak-analyse van de vogelmarkt opeens 180 graden gedraaid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten