zondag 20 september 2015

De nieuwe werkelijkheid tegenmoet treden

Kennis en Kunde. Waardevol? Nou ja, handig is het wel. Maar wel eens nagedacht over houdbare vaardigheden? Jeroen Busscher schrijft er over in zijn boek 'onbeperkt houdbaar'.
- zachte analyse. Wat kun jij wat een computer niet kan?
- onverwachte creativiteit. Je bent je sleutels vergeten, hoe kom je binnen?
- complex organiseren. Niet een draaiboek afwerken maar chaos toelaten en iets tot stand brengen.
- slim beïnvloeden. De boel in beweging zetten en gezamenlijk tot resultaat komen.
Voeg daar een vleugje Eddie Obeng en Kolb aan toe en je zit gesnord voor het komende decennium.

Eddie zweert bij The new world management concept "Obeng's concept of the New World proposes that we have moved (as a world) from an age when we could learn faster than our local environment (the 'Old World'), to a new age where the local environment of individuals, organisations and governments changes faster than we can learn (the 'New World'). He argues that as a result of this shift, most of the concepts, best practices and assumptions that we commonly used to plan, manage, lead, organise and govern are obsolete and damaging to the lives of individuals, society and organisations. Obeng describes this as smart failure for a fast changing world[6] and is perhaps best summarised by Eric Hoffer‟s reflection that "In a time of drastic change it is the learners who inherit the future. The learned usually find themselves equipped to live in a world that no longer exists".

bron: wikipedia, Eddie Obeng

En zijn benadering van het leren, niet nieuw, immers als heel lang gepropageerd door Kolb is een ander soort verwoording van de Agile/scrum adepten; leren door te ervaren, meters maken door te beginnen en bij te stellen. Welkom in de nieuwe (reeds bestaande) wereld. Welkom bij de lerende organisatie

Obeng's teaching approach is divided into five stages that are based around David A. Kolb's experiential learning styles.
- Engage, to build trust with the client and understand their needs
- Diagnose, to establish the key ‘levers’ the management team need to seize to make an opportunity work and/or to find the root cause/ barriers to turn-around.
- Design, to work out how to re-align the management team’s active or perhaps frenetic daily-life in order to ‘insert’ the learning required to transform it.
- Implement, to deliver the learning and support its application around both hard (process) and soft (people) issues.
- Embed, to remove the barriers to the new learning taking hold.

Creëer een nieuwe werkelijkheid nadat je weet in welke werkelijkheid je nu leeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten