Kent u nog het gevoel dat hoorde bij plaatjes draaien? Je trok een grote platenhoes uit de kast, legde de LP op de platenspeler, startte hem, voorzichtig de naald boven de groef en daarna dj spelen. Zonder in nostalgie te vervallen zie ik trends opduiken die de nieuwerwetse platenzaak weer kansen biedt.
Recent verscheen een verslag van Records Day op nu.nl, waarin wordt geschets welke kansen er liggen voor platenzaken. En in het blad Zuiderlucht schetsen Paul Smeets (van de gelijknamige zaak in Heerlen) en Geert Driessen, samen met Leo Hagens eigenaar van de CD-winkel Sounds in Venlo hoe zij aan de weg timmeren.
Het beeld dat ontstaat is er èèn van beleving, passie, vakmanschap en extra service. En dat is precies wat wij ook adviseren aan veel andere retailers. Dat illegale downloads, webshops, Itunes en Spotify de omzet hebben onthoofd ontkennen we niet. Maar er is wel degelijk ruimte voor een platenzaak nieuwe stijl. En die nieuwe stijl is er èèn van nieuwe combinaties. Een platenzaak kan een verzamelplaats zijn voor muziekliefhebbers. Niet van muziek-consumers, maar van verzamelaars en sfeerzoekers. Klanten die zoeken naar een extra beleving. En een platenzaak kan ook gedijen door de muren van de winkel te verlaten, bij te bouwen en andere openingstijden te kiezen.
Laat ik eens de platenzaak, of moet ik zeggen muziekzaak, anno 2012 in de steigers zetten. De platenzaak van vandaag ligt in het uitgangscentrum van een stad. Is open als de cafe's open zijn en promoot samen met de dancings nieuwe muziek die in de nachtelijke uren (met korting) te koop is. Wat je net hebt gehoord toen je op de dansvloer stond, kun je meteen kopen in de platenzaak. En omdat mensen verzamelaars en hebberig zijn, verkoop je een beperkt aantal vinyl-platen van eigentijdse muziek, met daaraan gekoppeld een boek en een DVD van de optredens van de betreffende artiest.
Weer andere bands treden op in de ruimte die direct aan het naastgelegen muziekcafe grenst, een ruimte die gedeeld wordt om in de platenzaak optredens te verzorgen. En om het helemaal mooi te maken, is de plaatselijke muziekschool in dezelfde ruimte gevestigd. Zodat muzikanten ter plekke les kunnen krijgen, bladmuziek of een nieuw instrument kunnen kopen en zelfs een eigen cd kunnen opnemen. Dat alles in een samenwerkingsconcept van diverse ondernemers, vrijwilligers en muziekfans.
Want dat is de toekomst van platenzaken, boekenwinkels, musea, kunsthandels en gelijksoortige zaken die in essentie cultuurdragers zijn. Combineren, vorm geven, educatie, ontmoeten, beleven, ontdekken en leren. Dat zijn de kernwoorden van deze branche.
Dus snel aan de slag, verbouwen, samenwerken, nieuwe verkoopkanalen mobileren, open in de avonduren en de wanden met LP-hoezen bekleden. Werk aan de winkel om te laten zien dat anno 2012 fysieke muziekdragers nog toekomst hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten