Facebook zou zomaar tenonder kunnen gaan aan een 'vind-ik-niet-leuk-knop'. In een eerdere post schreef ik daar al over. Niet om stoere verhalen te willen schrijven, maar om aan te geven hoe fragiel het succes van een onderneming kan zijn en waakzaamheid altijd is geboden. Niet voor niets richten wij bij de bedrijven, die wij ondersteunen bij strategievorming, het strategieproces zodanig in dat het beoordelen van zogenaamde early-warning signals een gewoonte wordt.
Door stelselmatig de wereld, de media en gebeurtenissen in de gaten te houden, kun je als bedrijf anticiperen op nieuwe kansen, maar ook bedreigingen eerder traceren en gepaste tegenacties ondernemen.
Bij deze een voorbeeld van een early-warning signal zoals dat juist langs komt op nu.nl, en waar medewerkers van Facebook zomaar zenuwachtig van kunnen worden. Autofabrikant General Motors stopt namelijk met adverteren op Facebook. Het zou zomaar een voorbode van een trend kunnen zijn.
Uitdaging voor Facebook zal zijn om nu al na te denken over vernieuwingen die tegenvallende reclame-inkomsten kunnen opvangen. Zou Marc ook werken met the Business Model Canvas? Wij maken er in onze adviespraktijk regelmatig gebruik van en onze klanten waarderen dat. Laten we hopen dat Marc dat ook doet. Zodat Facebook niet de zoveelste internet-zeepbel wordt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten