Het stapeltje Management Summaries, te bestellen bij Management Boek, ligt nu al weer een paar jaar te versloffen. Tijd om op te ruimen en dan toch maar eens lezen. Vandaag een uittreksel van een samenvatting van Ronald Buitenhuis van het boek De strategie versnelling van Alfred Griffioen. Uit 2010 .....
Van de vijf factoren die het succes van een bedrijf vormen, (1) kennis/middelen, (2) strategie, (3) concurrentie intensiteit, (4) macht van leveranciers en (5) financieel resultaat is strategie de belangrijkste. Want dit vormt het fundament onder elk businessmodel. Maar business-modellen worden iedere dag gekopieerd. En oude waarheden werken niet meer.
De oude waarheden van Porter, Treacy & Wiersma en BCGroup zijn niet meer dan een randvoorwaarde en leiden niet tot bestendiging van het businessmodel. Griffioen bestrijdt de inflatie van de oude waarheden middels twee generieke vormen van differentiatie die duurzaam voordeel opleveren nl. een uniek product of beschikken over marktrelevantie. En het liefst een combinatie van beide.
Je moet zo snel mogelijk weg uit het kwadrant linksonder. Je moet dus opschakelen. Bied je meer producten en diensten aan dan bouw je aan marktrelevantie. Met unieke producten duik je in niches, denk maar aan Bang & Olufsen. Het walhalla ligt rechtsboven. Apple is daar een voorbeeld van.
Griffioen geeft in zijn boek vervolgens tips om binnen ieder kwadrant aan de slag te gaan.
Rocketscience? Nieuwe inzichten? Een wondermiddel? Uiteindelijk een waardevol ordeningsprincipe dat helpt om de vraag 'Wat zorgt er voor dat klanten ook nog morgen voor mij kiezen?' te beantwoorden. In relatie met het instrument businessmodel canvas een moeie aanvulling om je business model permanent te evalueren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten