Een auto bezitten is niet meer cool. Dat laatste las ik in een onderzoek, waarbij studenten aangeven dat ze niet het bezit maar de toegang tot een auto centraal stellen. En mijn jongste dochter, ja daar is ze weer, ziet zelfs af van een TV. Een oude beeldbuis gaf er de brui aan en mij werd medegedeeld dat er geen nieuwe moet worden aangeschaft, 'ik kijk wel op mn iPad pap'. Toegang tot beelden en niet perse het bezit van een TV staat centraal.
Maar goed dat Philips het toegangsprincipe nu ook op het vizier heeft. Ze gaan namelijk geen lampen meer verkopen maar lumen-eenheden verhuren, oftwel Philips verhuurt licht. Vanmorgen werd de big-chief van Philips, Frans van Houten, aan de tand gevoeld door een verslaggever van Radio 1. "Maar meneer van Houten toch, nu u zo'n geweldige led-lampen maakt die nooit meer kapot gaan ... dan kunt u toch niks meer verdienen".
"Nee hoor" antwoorde Frans, wij pakken dat heel anders aan. Wij verkopen straks geen straatverlichtinglampen aan gemeenten, maar garanderen dat de straat goed verlicht is. En de besparing van de energiekosten, door gebruik van led, gaat terug in de kas van Philips.
Omdat de gemeente gewoonweg een dienstencontract afneemt waarin een aantal gegarandeerde lumen-eenheden is vastgelegd.
Verder is Philips steeds meer ok omdat defecte lampen worden opgehaald, de defecte onderdelen met de 3d-printer worden gerepareerd en weer worden teruggeplaatst. Ze doen dus mee aan de circulaire economie. Iedereen een winnaar.
En zo zie je maar weer dat een andere kijk op licht zomaar een nieuw businessmodel mogelijk maakt. Ga zo door Philips.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten