Roda JC, Ajax of FC Twente een voetbalvereniging? Wij willen kampioen worden?
Helaas, die tijden zijn voorbij en komen nooit meer terug. Hoe een voetbalclub, ja, uw clubje, helemaak niks meer met winnen en kampioen worden heeft te maken. Een verandering van perspectief. De nieuwe kampioen? Die heet Fortuna Sittard.
Nou ja, uiteindelijk is het doel om kampioen worden. Maar wellicht is het beter om een ander vertrekpunt te kiezen. Net zoals bij FC Barcelona het devies is De beste te zijn. Immers, dan wordt je als gevolg daarvan kampioen.
En dat, een ander vertrekpunt, een andere invalshoek, is wat ze bij Fortuna Sittard hebben begrepen. Niet meer lonken en hopen op olie-dollars. Nee, zelf het heft in handen nemen en een inspirerende stip op de horizon zetten. Want dat kan een drijvende kracht vormen. Martin Masset, voormalig marketingman van Sarah Lee, heeft het goed begrepen. Niet het goed voetballen op de vrijdagvond staat centraal, maar Het merk Fortuna herladen, aldus Martin. En daarbij worden meteen drie pijlers uit de grond gestampt:
1. Pionierschap, als symbool voor het feit dat Fortuna ooit aan de basis van het nederlandse profvoetbal stond.
2. Talentontwikkeling, blijkbaar had Fortuna, samen met Ajax, de beste jeugdopleiding van Nederland.
3. Maatschappelijke verbondenheid. Die laatste interpreteer ik als 'voetbal als voorbeeld en symbool voor verbondenheid, samen ondernemen, streven naar het beste en actief & gezond zijn'.
Fortuna, een pluim. Jullie hebben het begrepen. Net als al die organisaties die succesvol zijn door een inspirerende stip op de horizon te zetten.
"Nao veure Fortuna, Fortuna laot gaon. Waat kan òs gebeure, veer zeen neit te sjlaon. Mit èllef man aan 'm, dat is òs idee."
Afsluitende vraag: hebben bedrijven ook een clublied?
bron: Limburgs Dagblad, zaterdag 6 oktober 2012.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten