Dit weekend gelezen. Een mooie analyse, door Arjen van Veelen (nrc next), over de essentie van Red Bull en de sprong van Felix Baumgartner. Arjen noemt de sprong 'een bevestiging van de zwaartekracht', laat ook nog even zien dat Joe Kittinger in 1960 al een zelfde sprong maakte, en toont tenslotte nog eens haarfijntjes aan waar de kracht van Red Bull in schuilt. En dat is wat ik u vandaag, op zondagavond, nog mee wil geven als waardevolle informatie voor het bouwen van uw eigen merk.
van Veelen stelt 'vergeet even de blikjes: de core-business van Red Bull is spektakel en lifestyle'. 'Het is vooral een mediabedrijf: het organiseert evenementen, maakt televisie en organiseert sportwedstrijden voor, bijvoorbeeld, stuntvliegen, klifduiken en parachutespringen. En vergeet niet de zelf verzonnen skate-wedstrijden Crushed Ice.'
En dat is natuurlijk knap om zo je eigen merk te promoten.
Dus? Vergeet eens een keer wat jouw organisatie daadwerkelijk over de toonbank schuift en bouw een merk met beleving, emotie en spektakel. Tonic en 7-up duf? Ja, heel duf.
Zo, nu lekker een kopje Nespresso tanken en het weekend afsluiten. Ja, ook ik drink een merk met emotie. Met dank aan George Clooney.
(Overigens. In datzelfde artikel beschouwt van Veelen ook op mooie wijze de stilstand van innovaties door het oprukken van de commercie.
Bron: Een teken van Armoe, NRC Opinie en Debat, zaterdag 20 oktober 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten