Benieuwd naar topics in managementland? Op zoek naar trends, hot items of modes? De lijst met bestverkochte managementboeken (www.managementboek.nl) biedt altijd houvast. Een welkome aanvulling daarop is het managementboek magazine met boekbeschouwingen, interviews en quotes.
Handig? Natuurlijk, waarom avonden zoeken naar nieuwe, toepasbare inzichten als de informatie rechtstreeks op de deurmat valt. Bij deze een aantal snelle tips, inzichten en trends op het gebied van diverse bedrijfsfuncties.
1. Guerrilla Marketing
Bekend geworden door de meisjes van Bavaria. Een onconventionele verrassende reclameactie, die symphatiek en relevant is. Het levert een glimlach op en blijft hangen.
2. Business Model Canvas
Negen bouwstenen die laten zien hoe je onderneming is opgebouwd. Maar ook Business Model You. Kijk naar je eigen bouwstenen en geef een wending of draai aan je leven.
Reflectie! Nadenken over het bestaande businessmodel, zodat je in een volgende fase een nieuwe hypothese kunt ontwikkelen over de manier waarop je in de toekomst zou willen werken. De fase waarin je je hypothese kunt testen bij klanten.
3. Effectuation
Het gaat om creatief zijn met beschikbare middelen, om co-creatie en om risico's te verkleinen door ze te delen. Hoe stimuleer je ondernemerschap?
Bedrijven moeten als het ware tweebenig zijn. Naast operational excellencem de efficiency en de verbetertrajecten, moet er ook aandacht zijn voor vernieuwing, experimenteren, leren, ontwikkelen en realiseren.
4. Veranderen en Mechanism Design
Een hele rits met verhandelingen over veranderen. In de boekbeschouwing van 'Weg van Verandering' van Wouter ten Have gaat het over doelgericht en doelbewust veranderingen realiseren. Aansluitend daarop een interessante beschouwing van Arnold Heertje over het begrip Mechanism Design. Is er een klasse van oplossingen, constructies, om het maatschappelijk verkeer goed te reguleren? Bepaalde architecturen zijn blijkbaar beter dan anderen.
5. Storytelling
Nu eens een keer niet wazige prietpraat waar medewerkers niks van begrijpen. Maar een manier om op zoek te gaan naar verhalen. Zoals je ouders vroeger al voorlazen uit een boek en je geboeid luisterde. Waarom passen we die vaardigheid nu niet meer toe. Vertel eens een spannend verhaal om toehoorders te boeien.
Daarop aansluitend een mooie stelling van Tomáš Sedlácek (de Economie van goed en kwaad) die aangeeft " ..... is geen wetenschap maar een verhaal. Aan de oppervlakte lijkt dat verhaal te gaan over winst en verlies, maar de werkelijke betekenis zit hem in de lessen over goed en kwaad......"
6. Philip KotlerPhilip is al een tijdje weer hot en trending. De godfather van marketing, inmiddels 81 jaar jong, triggert me weer eens met de uitspraak "Ik stelde dat Marketing zich bezighoudt met het uitbouwen van het merk en het verhogen van de vraag, terwijl de sales zich richt op de orders."
Niet voor niks dat veel bedrijven hier de fout in gaan door beide disciplines in 1 persoon te verenigen.
Bron: Managementboekmagazine, juli 2012
Geen opmerkingen:
Een reactie posten