Vorige week woensdag bezochten wij een bijeenkomst van
het Innovatiehuis MKB Parkstad in het Continium te Kerkrade. Hier spraken
succesvolle ondernemers uit uiteenlopende sectoren over hun bedrijf en de wijze
waarop zij innoveren. Deze bijeenkomst vormde een trigger om de 10 geboden die
wij "prediken" bij onze klanten nog eens op een rijtje te zetten.
Voordat we deze geboden benoemen geven we echter eerst de
definitie weer van innovatie, dan weet je namelijk zeker dat je het allemaal
over hetzelfde hebt.
"Innovatie of vernieuwing heeft betrekking op nieuwe
ideeën, goederen, diensten en processen. Innovatie kan plaatsvinden binnen
organisaties maar ook binnen bredere - sociale - verbanden. Het proces van
innoveren (innovatieproces) omvat het geheel van menselijke handelingen gericht
op vernieuwing (van producten, diensten, productieprocessen, etc.)."
De 10 geboden voor innovatief ondernemen zijn volgens
ons:
1. Kies een methode voor innoveren.
2. Richt innoveren in als een proces.
3. Luister naar je medewerkers, betrek ze bij het innovatieproces. Voorkom een scheiding tussen denken en doen.
4. Samenwerken, niet om het samenwerken, maar om je missie te ondersteunen
5. Kijk naar voorbeelden in andere sectoren.
6. Innoveren is geen revolutie, maar evolutie.
7. Maak keuzes, gebaseerd op feiten.
8. Ga uit van je eigen kracht en kijk niet teveel naar je concurrenten
9. Probeer innovaties uit bij kleine groepen klanten, alvorens je grote investeringen doet om de innovatie breed toepasbaar te maken.
10. Vorm een innovatie om tot een actieplan en voer dit uit als ware het een project. Stel daarbij een projectleider aan die iedereen bij de les houdt.
2. Richt innoveren in als een proces.
3. Luister naar je medewerkers, betrek ze bij het innovatieproces. Voorkom een scheiding tussen denken en doen.
4. Samenwerken, niet om het samenwerken, maar om je missie te ondersteunen
5. Kijk naar voorbeelden in andere sectoren.
6. Innoveren is geen revolutie, maar evolutie.
7. Maak keuzes, gebaseerd op feiten.
8. Ga uit van je eigen kracht en kijk niet teveel naar je concurrenten
9. Probeer innovaties uit bij kleine groepen klanten, alvorens je grote investeringen doet om de innovatie breed toepasbaar te maken.
10. Vorm een innovatie om tot een actieplan en voer dit uit als ware het een project. Stel daarbij een projectleider aan die iedereen bij de les houdt.
The Business Model Canvas; één van de "tools" die we gebruiken bij onze klanten.
Als je deze geboden toepast is de basishygiëne om
succesvol te zijn en te blijven in ieder geval op orde. Wij helpen onze klanten
graag en regelmatig bij het inrichten van hun organisatie naar deze 10 geboden
en, dat is wellicht nog wel het belangrijkste, houden ook de vinger aan de pols
door 1 keer per kwartaal de klant weer te bezoeken en te kijken hoe zijn organisatie
ervoor staat
Geen opmerkingen:
Een reactie posten