Bij strategievorming draait het vaak om het zoeken naar de juiste gegevens om een nieuwe of aangepaste weg in te slaan. Maar hoe doe je dat dan? Hoe kom je aan de juiste data? Wellicht helpt de grote data-soep waar we met zijn in rond tollen om antwoorden te vinden die een meest waarschijnlijke richting wijzen. En dan trekken we meteen De consultancymethode uit de kast. Een methode, met een bijbehorend boek, bedacht door Marc Baaij.
"het is een op feiten gebaseerde methode die ook geschikt is om vraagstukken met een grote mate van onzekerheid op te lossen. Het is het gebruik van data en hypothesen." .... "Vervolgens worden mogelijk oorzaken van de kloof tussen huidige en gewenste situatie en mogelijke oplossingen voor het overbruggen ervan bedacht; daaruit worden de hypothesen geselecteerd. Per hypothese wordt bepaald wat de bijbehorende vooronderstellingen zijn en die worden getoetst door relevante data te verzamelen en te analyseren." (citaten uit het interview met Marc Baaij)
Anders gesteld, je gaat niet op basis van onderbuikgevoelens een pad op, maar je staaft je veronderstellingen (hypothesen) aan de werkelijkheid om een intersubjectieve waarheid te creƫren.
Tot slot wordt de vraag gesteld "Wat moeten we met een methode die in feite al meer dan vijftig jaar oud is?"
"Managers hebben tegenwoordig een haast oneindige hoeveelheid data tot hun beschikking, veel meer dan ze kunnen analyseren in hun beschikbare tijd. De bottleneck bij het oplossen van problemen verschuift hierdoor van de analyse naar de voorliggende vraag: wat moeten we eigenlijk analyseren? Een heldere probleemdefinitie en het gebruik van hypothesen helpen om te focussen op de relevante analyses en data"
Geen opmerkingen:
Een reactie posten