En nog een lijstje van Porter in toegepaste vorm als bonus!
Gisteravond kregen we van een stel vrienden een aantal cadeaubonnen van "De Lappemanj" in Heerlen. Een leuk, klein winkeltje met een keur aan houten speelgoed.
De
cadeaubonnen an sich zijn al de moeite waard. Waarom? Het zijn houten
"kaartjes" waar de naam, gegevens van de winkel en een bedrag op staat.
Verder niets. Geen uiterlijke datum, geen naam van de ontvanger of
andere zaken die we normaliter gewend zijn op cadeaubonnen.
Erg
slim wat mij betreft, want ze zijn dus "oneindig" recyclebaar
(milieuvriendelijk), ze vallen op door hun materiaal en ze dragen bij
aan de identiteit van de zaak door van hout te zijn en ze daarmee
dezelfde uitstraling te hebben als de winkel. Buiten dat is het niet
aangeven van een uiterlijke datum op een cadeaubon voor mij ook een
stukje klantvriendelijkheid.
Zo zie je maar dat het versterken
van je identiteit vaak in hele kleine dingen kan zitten die in dit geval
ook nog eens bijdragen aan MVO én klantvriendelijk zijn.
Bovenstaand voorbeeld is natuurlijk slechts een klein deeltje van een organisatie.
Omdat
we de 5 krachten van Porter op alle organisaties kunnen loslaten zal ik
dat bij dezen ook doen voor een "simpel" winkeltje in houten speelgoed.
1.
De macht van leveranciers - er zijn vele fabrikanten en leveranciers
voor houten speelgoed. De macht van de leveranciers is dus gering en
niet bedreigend.
2. De macht van afnemers - er is een grote groep
(potentiële) afnemers, namelijk iedereen die in de markt is voor
speelgoed. De emotionele band (wie heeft er vroeger niet met houten
speelgoed gespeeld?) en de indruk van kwaliteit (robuust materiaal,
duurzaam) maakt dat de prijzen niet erg onder druk staan. Klanten zijn
bereid te betalen.
3. De mate waarin substituten en complementaire
goederen verkrijgbaar zijn - de speelgoedmarkt is erg groot. Er zijn
leg(i)o alternatieven te verzinnen voor houten speelgoed. Loop maar eens
een willekeurige speelgoedwinkel binnen. Alle speelgoed zou per
definitie een substituut kunnen zijn, maar ook tablets (al dan niet
speciaal voor kinderen) zijn dat.
4. De dreiging van nieuwe
toetreders tot de markt - Nieuwe toetreders in de zin van traditionele
winkels met houten speelgoed zijn niet in hele grote getale aanwezig of
in opkomst. Bovendien heeft "De Lappemanj" grote bekendheid en een goede
reputatie. Wel komen er steeds meer webshops waarbij de consument
vanuit de luie stoel kan bestellen. Dit is een gevaar, maar hier kan op
ingespeeld worden door het gevoel van houten speelgoed te benadrukken en
de winkel nog meer als beleving neer te zetten. Een eigen webshop is
ook een optie, al druist dit wellicht in tegen het bedrijfs-dna. Er is
nu namelijk "niet eens" een website. .
5. De interne concurrentie van
spelers op de markt - In de markt waarin "De Lappemanj" actief is, is
van een hevige interne concurrentie geen sprake. Men heeft allemaal een
vaste klantenkring. De strijd om nieuwe klanten is behoorlijk
vriendelijk en past daarmee bij de uitstraling van de geleverde
goederen. Verwacht in deze markt geen harde marketingacties of
"concurrentievermorzelende" tactieken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten