donderdag 24 september 2009

Missie - een definitie

Een mission statement is een document waarin beknopt de doelstellingen van een bedrijf of organisatie worden beschreven. De Engelse term is ook in het Nederlandse taalgebied gebruikelijk.

Doelstelling
Hoe groter een organisatie wordt, des te diffuser kan de doelstelling van die organisatie zijn. De vele medewerkers hebben elk een eigen beeld van wat goed is voor het bedrijf en voor henzelf persoonlijk. Die beelden kunnen licht uiteenlopen en zelfs zeer sterk gaan divergeren. Ook de hele bedrijfscultuur kan diffuus zijn en niet overeenstemmen met rationele bedrijfsvoering: dit is bijvoorbeeld het geval wanneer het aan klantvriendelijkheid ontbreekt. De cultuur van de organisatie maakt het haar dan nodeloos moeilijk succesvol te opereren.
Diffusie kan nog toenemen indien bedrijven fuseren: dan komen immers verschillende bedrijfsculturen en uiteenlopende opvattingen in één bedrijf bijeen, en de verschillen kunnen tot botsingen en managementproblemen leiden.

Om de cohesie en coherentie van het bedrijf of de organisatie te bevorderen, kan dan een mission statement worden opgesteld. Dit is het werk van management of directie, en van de organisatie zal het afhangen of en in hoeverre de werknemers, vrijwilligers of andere betrokkenen in de formulering worden gekend.

Opzet en inhoud
Een mission statement moet laagdrempelig zijn, voldoende ruim geformuleerd om flexibel werken mogelijk te maken, maar tegelijk voldoende eenduidig om een homogene bedrijfscultuur te bewerkstelligen. Een mission statement beantwoordt eigenlijk de vraag "waartoe zijn wij op aard"; bestaansrecht, welke rol heeft de organisatie in haar omgeving? Welke waarde creëert zij? Een mission statement is gelinkt aan een visie. De visie geeft weer welk standpunt de organisatie inneemt ten aanzien van realisering van de missie. Hoe denkt de organisatie de missie te realiseren?

Daartoe voldoet een goede statement aan een aantal criteria:
Beknoptheid – In een aantal slogan-achtige zinnen, die doorgaans op één A4'tje passen, wordt de bedrijfsfilosofie uiteengezet.
Doelstellingen – Er is een relatie naar de doelstellingen van de organisatie. De missie kan in die zin als een heel lange termijn doelstelling worden gezien.
Plannen – De doelen die men in de toekomst wil bereiken, de veranderingen of de vooruitgang, worden geschetst.
Betrokkenen – Aangegeven kan worden op welke klanten, belanghebbenden of anderen in de buitenwereld het bedrijf zich richt. Ook de verwachtingen die er van de medewerkers zijn, van hun instelling en hun bijdragen, kunnen worden geformuleerd

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mission_statement

Geen opmerkingen:

Een reactie posten