En alweer een nieuwe architectuur term. Is het volgende herkenbaar? - het hele bedrijf streeft erna om de eindproducten te verbeteren (in dit voorbeeld zijn het diverse documenten). Als het product fout is, wordt er een nieuw product verzonnen of er komt weer een nieuwe rubriek/paragraaf in het product.
Maar nergens wordt de vraag gesteld hoe het product tot stand komt. En niemand stelt de vraag of en hoe het product bijdraagt tot het eindproduct zoals dat door een klant wordt gebruikt.
Enfin ....... blijkbaar kun je een organisatyie inrichten door de producten als einddoel te nemen. Net zoals je de services of de processen als vertrekpunt kunt nemen.
Of is het van alles een beetje? Of kun je zelfs iets bedenken om al deze elementen met elkaar te matchen (verzamelingen en deelverzamelingen) waardoor je vanuit ieder gezichtspunt alles raakt?
1. Welk proces brengt wel product voort (of service)(wat is dan het fundamentele verschil tussen een product en een service?)?
2. Welk proces is 'hoofdverantwoordelijk' voor slechte/verkeerd/onvolmaakte producten?
3. Zijn er processen die niet bijdragen aan een product?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten